Sunday, November 25, 2012

Kirka vi skal bruke i bryllupet vårt

Vi skal gifte oss i Frikstad kirke i Randesund, Kristiansand.


Dette er den "gamle" kirka i Randesund. Jeg sogner egentlig til Søm kirke, og det er her jeg har sunget i kor og går til julegudstjeneste. Jeg føler imidlertid at Søm kirke ikke er noen "giftekirke". Jeg syns kirken i seg selv er helt nydelig, med Jesus-statuen, steinalteret og glassmaleriene. Men for giftemål er den for ny og moderne og upersonlig etter min smak.


Frikstad kirke har dessuten et mye finere uteområdet, og ligger finere til ute i "skogen". Siden begge kirkene "hører sammen", og bruker de samme prestene, har vi valgt å gifte oss i Frikstad.
Det er jo ikke sånn at jeg aldri har vært i Frikstad heller. Jeg har vært der på julegudstjenester med skolen, i bryllup og begravelser. Så Frikstad er ikke helt ukjent for meg heller.


Og Frikstad er akkurat en sånn kirke jeg alltid har sett for meg at jeg skal gifte meg i. Gammel, hvit trekirke med malerier og orgel.
Det eneste "dumme" med Frikstad (har jeg hørt) er at mange syns at midtgangen er litt for kort. Men det er bare å gå litt sakte... hvis jeg klarer. Jeg er nok ganske gira på å komme med opp til min kommende mann!

//alle bildene er lånt fra google.com

1 comment: